«Казка про Коника» та як пройшов перший показ 19-го Мандрівного Docudays UA на Львівщині

«Казка про Коника» та як пройшов перший показ 19-го Мандрівного Docudays UA на Львівщині

15 листопада 2022

«Казка про Коника» – стрічка про те, як монах та іграшковий коник їздили на схід, вчили навколишніх бачити хороше у кожному дні, створювати саморобний папір за середньовічною монастирською технологією та збирати добрі історії, розповідали автори фільму – Уляна Осовська та Денис Страшний. Показ фільму відбувся 12 листопада у Центрі міської історії Львова. Модерувала розмову Ніна Хома, координаторка Мандрівного Docudays UA на Львівщині.

 

Світлий зал Центру Міської історії потихеньку заповнився людьми. Акуратні ряди жовто-чорних стільчиків, пласке полотно екрана, біле око проєктора під стелею, затишний шум кавоварки в кав’ярні сусідньої кімнати – така атмосфера зустріла більш ніж тридцятьох глядачів, які прийшли на відкриття фестивалю Docudays UA на Львівщині. 

 

На початку зустрічі всі присутні встали з білими аркушиками з одним простим написом: «Свободу Максиму Буткевичу». Максим – друг фестивалю Docudays UA. Відомий журналіст та правозахисник, який відразу після початку повномасштабного вторгнення добровільно пішов до війська, в кінці червня потрапив у полон до російських військових у Луганській області. Максим Буткевич багато років поспіль супроводжував правозахисні дискусії Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA у Києві та брав участь як експерт з питань захисту прав біженців і шукачів притулку в межах Мандрівного у різних регіонах України. А тепер і сам потребує допомоги та захисту – адже його доля досі в руках російських окупантів.

 

Показ фільму «Казка про Коника» в межах Мандрівного Docudays UA у Львові. Фотограф: Дмитро Шацький

 

Так само й історія волонтера, яку задокументували герої зустрічі – режисери Денис Страшний та Уляна Осовська – тісно переплітається з долею українських військових та цивільних, що потерпають від свавілля та воєнних злочинів росіян.

«Казка про Коника» – документально-анімаційна історія Уляни Осовської та Дениса Страшного про монаха норвезького бенедиктинського ордену, Анатолія Лютюка. Чоловік родом з Тернопільщини, проте вже багато років живе в старовинній талліннській кам’яниці, як чернець у миру. Склавши свої монаші обітниці, Анатолій дав і особисту – знаходити щось добре у кожному дні.

Початок війни на сході України змушує його, художника, ченця та українського дисидента, залишити мирну естонську столицю і вирушити з допомогою в прифронтові містечка. Дотримуючись своєї обітниці, він також шукає добрі історії в умовах війни. А потім, в безпеці своєї талліннської кам’яниці, Анатолій власноруч створює книгу з клаптиків історій зі сходу України, користуючись середньовічним монастирським способом створення паперу. А супроводжує його у цих мандрах саморобний дерев’яний коник, який стає героєм казок про тварин на війні, написаних за мотивами реальних подій.

 

Кадр з фільму «Казка про Коника»


«Наше з Анатолієм знайомство – це історія, яку ми не втомлюємось розповідати. Під час Майдану я знімав як оператор, документував події Революції Гідності. 18 лютого я занадто близько підійшов до бойових дій на вулиці Інститутській і отримав вогнепальне поранення в ногу. Два тижні довелось пролежати з ним у лікарні», – згадує Денис Страшний, режисер і головний оператор фільму.

 

Тоді ж монах Анатолій Лютюк, спільно з Міністерством закордонних справ Естонії організовує гуманітарну місію по допомозі тим, хто постраждав на Майдані.

 

«Я був одним з перших, хто проходив реабілітацію в Естонії. Там і познайомився з Анатолієм. А він, своєю чергою, запросив до себе в Таллінн Уляну Осовську – мою майбутню дружину. Вона в цей час займалась у Києві волонтерством у галузі безпечного транспортування поранених. Так ми з нею і познайомились. Анатолій – хресний дід нашої сім’ї», – розповідає Денис. 

 

Показ фільму «Казка про Коника» в межах Мандрівного Docudays UA у Львові. Фотограф: Дмитро Шацький

 

Уляна Осовська, співрежисерка фільму, згадує, що Лютюк – активіст з досвідом. Художник, а згодом вже і монах в миру, Анатолій емігрував в сімдесятих роках двадцятого століття до Естонії. Бо вірив, що без незалежних балтійських країн складно буде відновити й незалежність України. А з Естонії буде набагато легше розхитувати СРСР.

 

Carta caritas або ж правила монастиря, до якого належить Анатолій, передбачає щоденну роботу руками, молитву та читання святих писань. А його персональна обітниця – у кожному дні знаходити щось добре. Вона допомагає тренувати мозок на бачення позитивних речей. Не закриватись від світу, а щоденно працювати над його добробутом» – розповідає Осовська. 

 

З 2014 року Анатолій часто їздив з естонською гуманітарною та фінансовою допомогою на Донбас. Українська режисерська пара супроводжувала його впродовж наступних шести років, документуючи дійсність волонтера: роздачу продуктів внутрішньо переселеним людям, відвідини поранених бійців у госпіталі, намагання зібрати якомога більше свідчень про людину і природу на війні. 

 

Уляна згадує, що у 2016 році їй морально складно було дивитись, як живе прифронтовий, трохи депресивний Артемівськ (в тому ж році перейменований на Бахмут). 

 

«Тоді Анатолій сказав мені: „Я роблю все, що можу, тому не переживаю. А більше я не можу, тому і не переживаю“. Тепер я теж собі цю фразу час від часу нагадую, коли стає складно», – розповідає Осовська. 

 

Режисерська пара знімала фільм про Лютюка впродовж шести років, в ході роботи створюючи й доповнюючи сценарій стрічки. 

 

Пара пояснює, що ідея розповідати про війну через історії тварин з’явилась в Анатолія, який опікується у Таллінні музеєм дитячої іграшки. Набагато легше перекласти дитячою мову жахи та проблеми воєнного стану через дії котиків, собачок і відважного коника, який приходить всім на допомогу – або ж сам отримує її від інших.

 

«Анатолій знайшов ці аналогії у релігії. Шукав взаємодії з тваринами у житіях святих, бо ця повага до природи проростає з християнської культури. Люди й війна – це завжди пошук сторін, правих і винуватих. А тварини – вони ні за кого. Просто страждають від людської дурості на своїй землі. Також Анатолію було важливо було говорити про втрачений взаємозв’язок людини та природи, який відновлюється чи проявляється в екстремальних ситуаціях», – розповідає Уляна.

 

З 2014 року Центр Української Культури, заснований Анатолієм Лютюком втілює гуманітарні проєкти, які підтримуються Міністерством закордонних справ Естонії та приватними спонсорами. Центр опікується вимушеними переселенцями та постраждалими, які мешкають у населених пунктах поблизу фронту. Людям, які потребують медичного втручання, там допомагають з повторними операціями та реабілітацією. Організація також підтримувала школи та дитячі установи, допомагала з ремонтами, комп'ютерними класами, роздачею масок та дезінфекційних засобів. 

 

Кадр з фільму «Казка про Коника»


Як розповідають режисери, після повномасштабного вторгнення Центр Української культури в Таллінні сприяв створенню українських класів в школах Естонії, де для переселенців викладають українською, щоб діти-біженці не йшли до російських шкіл. Також Центр продовжує надавати допомогу Україні.


«Стрічка створювалась довго, бо ми поставили собі за мету зробити документально-анімаційний фільм. Наштовхувались на скепсис, проте зрештою вдалося – спершу у виробництво фінансово вкладалися лише ми, проте потім нас підтримав Український культурний фонд та Естонський кіноінститут», – розповідає Уляна. 


Анатолій, своєю чергою, активно співпрацював з аніматором Родіоном Шубом: лапки, ніжки, крила і копитця героїв спершу виходили з під його пера, а потім перекочовували на екран документальної стрічки.


Монах розповідав Денису Страшному та Уляні Осовській, що кожен матеріал має свою пам’ять. Балки, люстри та дрібні предмети для побудови церкви у Таллінні Лютюк збирав по старих хуторах і навіть по смітниках – для Анатолія переробка і реюз стали частиною щоденної філософії. 

«Тій церкві 20 років, але коли її бачиш, то здається, що всі 200», – сміється Уляна.

 

Кадр з фільму «Казка про Коника»


Стрічка українських режисерів задокументувала, як монах робить черпаний папір, вплітаючи туди нитки Донбасу: трави, шматочки військової форми, дитячі малюнки, світлини та клаптики оголошень. А потім створює з цих аркушів справжню книгу.


«Хто до неї торкається, може так доторкнутись до війни. І багато років вона може зберігати нашу історію в Естонії. Завдяки цьому фільму я потрапила ще в довоєнний Маріуполь. Уже тоді це був кордон з Мордором. Нам тоді дякували, мовляв – як добре, що цей фільм показує людям, в якій зоні ми живемо», – згадує Уляна.


Фільм мандрував Україною та Естонією, були покази в Болгарії, Чехії, Польщі, Румунії, Англії, він та отримав нагороду на природоохоронному фестивалі в Іспанії FICMEC.


«В Естонії був перегляд «Казки про коника» на кінофестивалі в Пярну, одному із найстаріших етнографічних кінофестивалів. У межах фестивалю фільми транслюють і по телебаченню, під час трансляції відбувається всенародне голосування. Ми отримали «Нагороду Народу Естонії» за результатами цього голосування. Це було дуже приємно», – згадує Осовська.

 

Показ фільму «Казка про Коника» в межах Мандрівного Docudays UA у Львові. Фотограф: Дмитро Шацький

 

Після початку повномасштабної війни Уляна ще раз поїхала з цим фільмом до Естонії. Режисерка розповідає, що для естонців повномасштабне вторгнення росіян – не просто «війна в Україні», а й їхня війна також.


Денис Страшний вважає: «На мою думку, наразі майже неможливо зняти щось документальне, що не торкається війни з росією», – пояснив режисер.


Ніна Хома, модераторка зустрічі, підсумувала розмову так: мова кіно – це коли фільм допомагає людям не скочуватись до поглинання інформації як до набору знеособлених даних.


«Коли перед очима є людські долі, то це особливо мотивує не здаватися. Ми нація не тільки стражденна, а ще й креативна і творча. Ця війна не лише проти України, а й проти людяності та цивілізації. Ми сильні, коли маємо сили, тому давайте їх берегти», – сказала Ніна. 


А Мандрівний Docudays UA продовжує крокувати Львівщиною: ще 4 фільми та дискусії чекають на своїх глядачів та слухачів. 


Авторка тексту: Альона Мартинюк


20 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
Жовтень — Грудень 2023
20 Мандрівний завершився, що далі?
Новини
15 лютого 2024
20 ювілейний Мандрівний Docudays UA у цифрах
Новини
01 лютого 2024
Про те, якою може бути робота журналістів: кінопокази Мандрівного Docudays UA на Житомирщині
Новини
04 січня 2024
20 Мандрівний Docudays UA завітав на Хмельниччину
Новини
04 січня 2024
Як ми спільно створювали «образ майбутнього» на 20 ювілейному Мандрівному Docudays UA
Новини
29 грудня 2023
Сквер Docudays UA та видатні особистості: Мандрівний фестиваль очима Володимира Ханаса
Інтерв'ю
29 грудня 2023
Геннадій та Ігор Кофман: мандрівка історією із засновниками Docudays UA
Інтерв'ю
28 грудня 2023