«Що робити, коли безпечний простір стає пеклом?»
«Що робити, коли безпечний простір стає пеклом?»
Патрісіє, що надихнуло розповісти цю глибоко особисту історію?
Все почалося 1 серпня — саме тоді я дізналася, що стала жертвою шантажу. Наступного дня я звернулася до поліції. Вони сказали, що не можуть зробити багато, але порадили розіслати лист усім моїм контактам — попередити, що нібито поширюється вірус від мого імені, щоб люди не відкривали електронні листи зі світлинами.
Під час написання цього листа я почала досліджувати тему й раптом усвідомила, що не одна. Подібне трапляється з компаніями, зі звичайними людьми — всюди у світі. І тоді подумала: я режисерка-документалістка, маю розповісти цю історію.
Другий важливий момент настав, коли зрозуміла, наскільки це болісно. Якщо мені, дорослій жінці, було настільки важко впоратись із соромом і страхом, то що відчувають підлітки? Я усвідомила, що мушу зробити цей фільм — не лише для себе, а й для інших, хто може опинитися в подібній ситуації.![]()
Фото: кадр з фільму "Мій щоденник сексуального шантажу"
Наскільки важко було повертатися до такого болісного досвіду під час зйомок?
Це було боляче, але водночас лікувально. Мені допомогла моя здатність до емоційного відсторонення — я використовувала власне тіло й емоції як інструмент.
Коли плакала під час монтажу, я розуміла: ось цей момент має залишитися у фільмі.
Я перечитувала старі листування, робила таблиці, де кожен аркуш — це день шантажу, зі всіма повідомленнями від друзів, родини, поліції. Було важко бачити себе з боку, помічати власні помилки, свої реакції, навіть те, що не завжди слухала друзів. Але саме через цю щирість фільм став справжнім.
Як визначили візуальний стиль і тон фільму?
З самого початку я знала, що хочу зробити фільм повністю з цифрових елементів — з того, до чого мав доступ хакер: мої листування, відео, фото, робочі матеріали. Це ніби подорож у цифрову пам’ять людини, яку зламали.
Я хотіла, щоб глядач відчував, що підглядає за мною. Фільм став своєрідним експериментом про межі приватності: що є інтимнішим — бачити моє тіло чи мій внутрішній світ через повідомлення, нотатки, спогади?
Мені часто казали, що цей формат не спрацює для повнометражного фільму. Але я вірила у свою ідею. І зараз пишаюся, що ми змогли її втілити.![]()
Фото: кадр з фільму "Мій щоденник сексуального шантажу"
Якою була реакція великих платформ, як-от HBO чи Netflix?
Ми мали переговори — вони цікавилися фільмом, але водночас побоювалися формату. Під час пандемії все відбувалося онлайн, і, можливо, моя енергія не передалась через екран. Я впевнена, що якби зустріч була наживо, фільм би придбали. Але навіть без цього я щаслива: ми зняли саме те, що задумали.
Ваші сподівання, щодо впливу фільму на молодь і потенційних жертв кіберзлочинів?
Найважливіше, щоб люди після перегляду сказали:
«Я бачив фільм про дівчину, яку шантажували, і вона сама зняла фільм про це».
Моя мета — показати, що вихід є. Навіть якщо ви зробили помилку, довірилися не тій людині — ви не винні. Попросити допомоги — це не сором, а сила.
Я показую фільм у школах і щоразу бачу: молоді люди розуміють, наскільки важливо не мовчати. Одного разу хлопець після показу сказав мені, що я «зробила неправильно». І я відповіла: можливо. Але головне — я вижила. І хочу, щоб інші знали: вихід завжди є.![]()
Фото: кадр з фільму "Мій щоденник сексуального шантажу", Патрісія Франкеса
Що б сказали тим, хто боїться цифрового простору після вашої історії?
Я люблю інтернет і технології. Але важливо розуміти — безпечний простір може перетворитися на пекло.
Тому потрібно бути уважними, але не жити у страху. Ми всі частина цієї цифрової реальності, і маємо навчитися в ній захищати себе — і підтримувати одне одного.
22-й Мандрівний Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні та International Media Support. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и.







