«Що робити, коли безпечний простір стає пеклом?»

«Що робити, коли безпечний простір стає пеклом?»

28 жовтня 2025
Після того як особисті фото іспанської режисерки Патрісії Франкеса опинилися в руках кіберзлочинця, її життя змінилося назавжди. Але замість мовчання вона взяла камеру — і перетворила власний біль на фільм «Мій щоденник сексуального шантажу». У відвертій розмові для Мандрівного Docudays UA Патрісія розповідає, як особиста трагедія стала історією про сміливість, самозцілення і силу сказати «ні».

Патрісіє, що надихнуло розповісти цю глибоко особисту історію?

Все почалося 1 серпня — саме тоді я дізналася, що стала жертвою шантажу. Наступного дня я звернулася до поліції. Вони сказали, що не можуть зробити багато, але порадили розіслати лист усім моїм контактам — попередити, що нібито поширюється вірус від мого імені, щоб люди не відкривали електронні листи зі світлинами.

Під час написання цього листа я почала досліджувати тему й раптом усвідомила, що не одна. Подібне трапляється з компаніями, зі звичайними людьми — всюди у світі. І тоді подумала: я режисерка-документалістка, маю розповісти цю історію.

Другий важливий момент настав, коли зрозуміла, наскільки це болісно. Якщо мені, дорослій жінці, було настільки важко впоратись із соромом і страхом, то що відчувають підлітки? Я усвідомила, що мушу зробити цей фільм — не лише для себе, а й для інших, хто може опинитися в подібній ситуації.

Фото: кадр з фільму "Мій щоденник сексуального шантажу"

Наскільки важко було повертатися до такого болісного досвіду під час зйомок?

Це було боляче, але водночас лікувально. Мені допомогла моя здатність до емоційного відсторонення — я використовувала власне тіло й емоції як інструмент.
Коли плакала під час монтажу, я розуміла: ось цей момент має залишитися у фільмі.

Я перечитувала старі листування, робила таблиці, де кожен аркуш — це день шантажу, зі всіма повідомленнями від друзів, родини, поліції. Було важко бачити себе з боку, помічати власні помилки, свої реакції, навіть те, що не завжди слухала друзів. Але саме через цю щирість фільм став справжнім.

Як визначили візуальний стиль і тон фільму?

З самого початку я знала, що хочу зробити фільм повністю з цифрових елементів — з того, до чого мав доступ хакер: мої листування, відео, фото, робочі матеріали. Це ніби подорож у цифрову пам’ять людини, яку зламали.

Я хотіла, щоб глядач відчував, що підглядає за мною. Фільм став своєрідним експериментом про межі приватності: що є інтимнішим — бачити моє тіло чи мій внутрішній світ через повідомлення, нотатки, спогади?

Мені часто казали, що цей формат не спрацює для повнометражного фільму. Але я вірила у свою ідею. І зараз пишаюся, що ми змогли її втілити.

Фото: кадр з фільму "Мій щоденник сексуального шантажу"

Якою була реакція великих платформ, як-от HBO чи Netflix?


Ми мали переговори — вони цікавилися фільмом, але водночас побоювалися формату. Під час пандемії все відбувалося онлайн, і, можливо, моя енергія не передалась через екран. Я впевнена, що якби зустріч була наживо, фільм би придбали. Але навіть без цього я щаслива: ми зняли саме те, що задумали.



Ваші сподівання, щодо впливу фільму на молодь і потенційних жертв кіберзлочинів?

Найважливіше, щоб люди після перегляду сказали:
«Я бачив фільм про дівчину, яку шантажували, і вона сама зняла фільм про це».

Моя мета — показати, що вихід є. Навіть якщо ви зробили помилку, довірилися не тій людині — ви не винні. Попросити допомоги — це не сором, а сила.

Я показую фільм у школах і щоразу бачу: молоді люди розуміють, наскільки важливо не мовчати. Одного разу хлопець після показу сказав мені, що я «зробила неправильно». І я відповіла: можливо. Але головне — я вижила. І хочу, щоб інші знали: вихід завжди є.

Фото: кадр з фільму "Мій щоденник сексуального шантажу", Патрісія Франкеса

Що б сказали тим, хто боїться цифрового простору після вашої історії?


Я люблю інтернет і технології. Але важливо розуміти — безпечний простір може перетворитися на пекло.

Тому потрібно бути уважними, але не жити у страху. Ми всі частина цієї цифрової реальності, і маємо навчитися в ній захищати себе — і підтримувати одне одного.

22-й Мандрівний Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні та International Media Support. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и. 
22 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
Жовтень — Листопад 2025
Подяка всім, хто співтворив із 22 Мандрівним Docudays UA
Новини
06 грудня 2025
Тиша, сльози й правда про полон: подія Мандрівного Docudays UA у Вінниці
Новини
06 грудня 2025
Фільм «Санаторій» у Житомирі: простір розмови та співпереживання
Новини
04 грудня 2025
Кіно, що допомагає не зупинятися: показ для військових в Ужгородській міській лікарні
Новини
04 грудня 2025
Між кіно й реальністю: як фільм «Де мій бронік?» відкрив нові питання для молоді Чернівців
Новини
02 грудня 2025
Хто лікує дерева? Розмова про відповідальність громади: уроки екскурсії Docudays UA
Новини
27 листопада 2025
Від літа під сиренами до цифрових загроз: Мандрівний Docudays UA продовжує діалог у Запоріжжі
Новини
27 листопада 2025