Кур'єрні герої: як працюють українські та італійські служби доставки в ковідних умовах?

Кур'єрні герої: як працюють українські та італійські служби доставки в ковідних умовах?

22 грудня 2021

«Кур’єри, а не герої» пандемії міфологія, страхи та пристосування до нової реальності. Від яких прав людини довелося відмовитись в обмін на охорону здоров’я та комфорт суспільства  обговорювали на завершальній дискусії цьогорічної мандрівки Docudays UA Львівщиною. Розмовляли Артем Ковалевський, учасник страйку кур’єрів, Максим Романюк, колишній кур’єр Glovo, та Ілля Власюк, учасник «Гуртка з вивчення нестабільної зайнятості». Модерувала розмову Йош, менеджерка ГО «Феміністична майстерня». 

 

«Кур'єри, а не герої» — короткометражне відеоесе двох італійських режисерів, Давіде Рапп та Іпполіто Пестелліні. Головні герої фільму — міланські кур’єри, озброєні проти ковіду мотоциклетними шоломами та паперовими пакунками з їжею. 

 

Чотирнадцять хвилин документальної стрічки побудовані на двох основних метафорах: технологічній беземоційності дикторки-робота та процесові людського травлення, що не припиняється під час ковіду, революцій чи бубонної чуми. Механізований голос байдуже супроводжує шлях кур’єра, який роз

возить їжу в акуратних паперових пакетах по хворому на коронавірус Мілану. 

 

 

Голос розповідає про капіталізм платформ, гіг-економіку, кризу біженців, трудові права та жменьку людей на велосипедах чи мотоциклах, які щодня виїжджають на свої маршрути. Зображення травної системи наприкінці фільму нагадує: процес суспільного травлення не може зупинятися, навіть якщо найбільш прекаризовані групи розчиняться в кислому середовищі нової хвороби. 

 

«Коли хтось з нас потрапляє в ДТП, усі думають: “Ну, а що ж поробиш… Це ж кур’єр”», — каже Артем Ковалевський. Наразі Артем працює в доставці BoltFood. Порівнюючи італійські та українські реалії, Ковалевський пояснив: якщо в Італії кур’єр(к)ами працюють переважно нелегальні мігрант(к)и чи студент(к)и, то у нас ситуація інакша. Українці здебільшого виконують свої обов’язки легально, а рівень доходу кур’єра, який працює по 8-10 годин, може наближатись або перевищувати заробіток офісного працівника середньої-вищої ланки. Європейський рівень оплати цієї праці є набагато нижчим, як вважає Артем. 

 

Щоправда, зараз ситуація із заробітком стала гіршою, що й стало причиною страйку кур’єрів/-ок:

 

«У серпні наші доходи обрубали на 30-40 відсотків. Тож однією з головних вимог страйку було повернути минулі зарплати. Звісно, важливо було і скоротити час очікування біля дверей ресторанів, поки тобі винесуть замовлення, і нагадати про страховку — більшість кур’єрів навіть не знають, що мають на неї право. Проте головне — це рівень заробітку». 

 

Артем вважає, що всі видатки роботи кур’єра: амортизація транспорту, послуги фізіотерапевта (адже праця вимагає доволі серйозної фізичної підготовки та фізичного навантаження) — потрібно компенсовувати саме фінансово. Бонуси від компанії, на кшталт корпоративних курсів англійської,  — річ приємна. Проте ніхто краще за самого кур’єра не знає, що для нього зараз пріоритетніше — здійснити технічне обслуговування свого велосипеда, розім’яти спину в басейні чи попрацювати над своєю вимовою іноземних слів. 

 

Також доопрацювання вимагають платформи, якими користуються кур’єр(к)и. Система стає все менш чутливою до зміни погодних умов. З одного боку, при погіршенні атмосфери за вікном заробіток стає більшим. Проте хуртовину і дощ система врахує, а яскраве літнє сонце, яке сліпить очі, — уже ні. 

 

 

Максим Романюк, колишній працівник Glovo, почав заробляти кур’єром під час карантину, після вигорання у сфері громадської роботи. Чоловіка приваблювала проста процедура працевлаштування, відсутність складних диверсифікованих обов’язків та підзвітності корпоративній роботі, можливість мати гнучкий графік та працювати рівно стільки, скільки він може і хоче на кожен окремий день. 

 

«Ніяких особливих застережень від ковіду не було. Єдине — на початку карантину кур’єр міг претендувати на грошову компенсацію в разі зараження. Плюсом роботи для мене була фізична активність — не всі мали таку можливість під час жорсткого карантину.  Звісно, цю працю можна назвати легкою хіба відносно — від’їздити на педалях по 10 годин доволі складно. Для багатьох перший тиждень з крепатурою стає останнім». 

 

Щодо перспективи кар`єрного зростання — її немає. Максим розповідає, що схема праці кур’єра зовсім інша: він їздить по місту тими ж самими шляхами, і спершу розглядати їх дуже цікаво. Але з часом це стає сумною, нудною роботою, і кур’єр втрачає бажання так працювати. Усі знайомі Максима поступово порозходились до своїх попередніх сфер діяльності, уже оформлених законодавством і трудовою книжкою. Мало для кого ця робота стає постійною. 

 

Ілля Власюк, учасник «Гуртка з вивчення нестабільної зайнятості», вважає «уберизацію» процесу праці відкатом до ранньоіндустріальних видів роботи — без соціальних функцій держави, страхування, трудових гарантій і відповідальності роботодавця:

 

«Навряд чи італійське законодавство дозволило б компаніям-агрегаторам працювати так, як вони працюють в Україні — жодним чином не оформлюючи трудові відносини з працівниками. Кур’єр(к)и ніяк не пов’язані зі своїми працедавцями (ред. юридично), вони вважаються «користувачами програмного забезпечення». У більш забезпечних країнах подібне не вважається нормальним». 

 

Власюк пояснює, що користь від організації праці кур’єрів через платформи — дискусійна. Компанії-агрегатори позиціюють себе через гасло: «Ми просто з’єднуємо підрядників і клієнтів за невелику комісію», — проте реальна ситуація має інший вигляд. 

 

Ніхто з кур’єрів насправді не знає, які коефіцієнти оплати випадуть у програмі. Платформа сама вирішує, кому яке замовлення виконувати, і диктує умови, відповідно до яких працівники можуть формувати свій робочий графік. Так компанії уникають оподаткування, порушуючи тим самим законодавство: видатки повністю лягають на працівників, самі агрегатори отримують чистий прибуток. Для кур’єрів це — робота, яку не запишеш у резюме, вона не дозволить заробляти більше та не врахується до страхового стажу.

 

 

Перше страхування для кур’єрів з’явилось після протестів київських гловерів у 2019 році — до цього компанії всіляко його уникали. Власюк підкреслює: бонуси й гарантії не падають з неба, їх потрібно виборювати та наголошувати на своїх правах. 

 

На завершення дискусії, учасники висловили кілька пропозицій щодо покращення умов праці кур’єрів. Артем Ковалевський поділився ідеєю створення спільноти кур’єрів, яка могла б відстоювати свої права та займатись взаємодопомогою. Також кур’єрська робота може сприяти розповсюдженню інформації про благодійність, цивільний захист та інші схожі ініціативи — адже працівники багато взаємодіють з іншими людьми. Артем працює над впровадженням електронних чайових, щоб люди мали змогу підтримати роботу кур’єра/-ки: наразі на деяких платформах подібний формат існує, але клієнт мусить вказати суму чайових наперед, ще до отримання замовлення. Ковалевський наголосив на важливості гарантій, пов’язаних з оплатою дорожніх умов, — не менше ста чи ста п’ятдесяти гривень на годину. 

 

Ілля додав, що ринок праці доставки почувався б набагато краще, якби до нього мали доступ більше бізнесменів та бізнесвумен. Конкурентніші умови у сфері змусили б працедавців більш добросовісно ставитися до своїх обов'язків. Зокрема, трудові договори з нефіксованим робочим часом вирішили б проблему з відсутністю офіційного працевлаштування та урегулювали б відносини кур’єрів та компаній-агрегаторів. 

 

«Ринок праці формується по нижній планці: якщо зростає кількість людей, які працюють в поганих умовах та по дуже багато годин, тоді це відбувається і в інших сферах, — зауважив Ілля: — Усі ми можемо підпасти під таку «уберизацію» без жодних гарантій. Тому ми маємо боротися з прекарністю — і спільними зусиллями покращувати ситуацію».

 

Запис дискусії можна переглянути за посиланням.

 

Текст: Альона Мартинюк


Фото зі сторінки «ГО Трудові ініціативи»

Кадри з фільму «Кур’єри, а не герої»

20 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
Жовтень — Грудень 2023
20 Мандрівний завершився, що далі?
Новини
15 лютого 2024
20 ювілейний Мандрівний Docudays UA у цифрах
Новини
01 лютого 2024
Про те, якою може бути робота журналістів: кінопокази Мандрівного Docudays UA на Житомирщині
Новини
04 січня 2024
20 Мандрівний Docudays UA завітав на Хмельниччину
Новини
04 січня 2024
Як ми спільно створювали «образ майбутнього» на 20 ювілейному Мандрівному Docudays UA
Новини
29 грудня 2023
Сквер Docudays UA та видатні особистості: Мандрівний фестиваль очима Володимира Ханаса
Інтерв'ю
29 грудня 2023
Геннадій та Ігор Кофман: мандрівка історією із засновниками Docudays UA
Інтерв'ю
28 грудня 2023