Панельна дискусія «Булінг у педагогічному колективі» в Ужгороді
Панельна дискусія «Булінг у педагогічному колективі» в Ужгороді
У межах ХV Мандрівного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA та до Дня захисту прав людини управління освіти Ужгородської міської ради організувало панельну дискусію «Булінг у педагогічному колективі».
До участі було запрошено керівників(иць), заступників(иць), педагогів(инь) закладів освіти міста та експертів(ок) – директорку Центру ґендерної освіти УжНУ, психологиню Маріанну Колодій, заступника начальника відділу організації надання безоплатної вторинної правової допомоги Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Закарпатській області Івана Голубку, доцентку кафедри міжнародного юридичного права, координаторку фестивалю Docudays UA у Закарпатті Марію Менджул, головного спеціаліста управління юстиції в області Владислава Товтина та працівників(иць) поліції. Модерувала дискусію методистка управління освіти, співкоординаторка фестивалю Марія Симкович.
Учасники і учасниці обговорили різні аспекти прояву булінгу та мобінгу в колективах. Зокрема, Марія Симкович наголосила, що явище булінгу дуже часто притаманне всім колективам, особливо педагогічним. Як сказав Ігор Лікарчук, «це реальна загроза реформам в освіті». Багато молодих учителів через цькування залишають роботу. Проблема не вирішується, а залишається на рівні особистих драм і не набуває широкого розголосу.
Модераторка запропонувала розібратися в проблемі: це реальна серйозна небезпека для розбудови суспільства чи чергова «розкручена» тема, нове модне слівце чи явище, яке існує давно?
Про булінг як окрему психологічну проблему розповіла Маріанна Колодій. «Сьогодні дуже популярною є тема булінгу в шкільному середовищі, однак треба розуміти, що цькуванням піддаються не тільки діти-учні, але й дорослі-педагоги. Цькування на робочому місці (мобінг), на жаль, доволі поширене явище в педагогічних колективах багатьох країн світу, і Україна не є винятком», – зазначила психологиня.
З юридичними аспектами проблеми допоміг розібратися Владислав Товтин, який ознайомив присутніх з проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу».
Змінами до статті 30 передбачено зобов’язання закладів освіти забезпечувати на своїх веб-сайтах відкритий доступ до правил поведінки здобувача освіти в закладі освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, порядку подання та розгляду заяв про випадки булінгу від здобувачів освіти, їхніх батьків тощо.
Крім того, відповідно до змін до статті 73 Закону освітньому омбудсмену надається право: здійснювати перевірку заяв про випадки булінгу в закладі освіти, повноту та своєчасність заходів реагування на такі випадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва та засновника закладу освіти; отримувати інформацію від центрального органу виконавчої влади у сфері освіти й науки щодо загальної кількості випадків булінгу в закладах освіти за визначений період.
Велике зацікавлення викликало питання відповідальності за цькування. Іван Голубка зауважив, що питання відповідальності за булінг та мобінг чи інший вид цькування наразі є проблемним через велику латентність проступків, пов'язаних із честю та гідністю. Занадто мало та запізно звертаються по допомогу у відповідні інстанції чи до відповідних спеціалістів(ок), що заважає ефективно кваліфікувати такі вчинки чи надати допомогу постраждалим особам.
Інспекторка зв’язків з громадськістю Управління патрульної поліції в Закарпатський області Ольга Мартин розповіла присутнім про заходи, які проводяться поліцією для попередження булінгу в освітніх закладах, зокрема в школах, і наголосила на важливості партнерства в цьому питанні між поліцією та педагогами.
Марія Менджул розповіла про наявні правові механізми захисту права на честь, гідність та ділову репутацію, зокрема порядок та підстави відшкодування моральної шкоди. Звернула увагу присутніх на судову практику за цими категоріям справ, а також особливості та порядок доказування завданої шкоди.
Дискусія пройшла жваво та цікаво. «Дуже значимо, що освітяни спілкуються на такі, донедавна «незручні» та непомітні теми. Важливо, щоб педагоги, які зустрічаються у своїй роботі з мобінгом, знали й уміли протистояти цькуванням від керівництва, колег, учнів та їхніх батьків. Дуже важливо, щоб такі дискусії відбувалися, бо перший крок до подолання проблеми – це зробити її видимою», – підсумувала роботу Маріанна Колодій.
Матеріал: Марія Симкович
Фото: Артем Черепаня