Якщо не давати право вибору, людина стає невмотивованою: семінар для освітян(ок) Ужгорода

Якщо не давати право вибору, людина стає невмотивованою: семінар для освітян(ок) Ужгорода

05 грудня 2018

Про право вибору та виховання відповідальних громадян говорили педагоги та учні під час дводенного семінару «Принцип рівності при прийнятті рішень у сфері шкільного самоврядування». 

 

Протягом двох днів (20–21 листопада 2018 року) в межах ХV Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA освітян(к)и Ужгорода обговорювали проблеми шкільного середовища через призму участі та самоврядування.

 

Схожий семінар проводиться в Ужгороді вже вп’яте, однак уперше, як зазначила організаторка Марія Симкович, учасники мали можливість зануритися в атмосферу спільної дводенної співпраці батьків, педагогів та учнів. Право вибору заклали в основу вже самої організації заходу. Адже участь могли взяти всі охочі, заповнивши анкету в гугл-формі.

 

Педагоги, директори та учні спільно з тренером, правозахисником, експертом-освітянином Олександром Войтенком обговорили питання важливості вибору в нашому житті та його вплив на прийняття рішень. Після дводенної роботи учасники зрозуміли, що необхідно давати вибір дітям. Тільки так можна формувати в них відповідальне ставлення до дій.

 

 

Олександр Войтенко зауважив: «…Ми постійно робимо вибір. Добре, коли такий вибір у нас є! Адже, коли ми самі вирішуємо, це привчає нас до відповідальності. Іноді ж вибір роблять за нас… У дитинстві – батьки, у школі – учителі та адміністрація, на місці роботи – керівництво… Коли нас не навчають самостійності, коли ми не беремо участі в прийнятті рішень, коли вибір роблять за нас – ми звикаємо до того, що «відповідальний хтось», «хтось винен». Якщо це відбувається з дитячих років – годі чекати відповідального громадянства».

 

Зокрема, Маріанна Кривуца, заступниця директора школи № 6 зазначила: «Сьогодні я усвідомила, що ще з юних років необхідно дитину ставити перед вибором. Для того, щоби вона навчилася вибирати й зрозуміла, як це зможе на ній якось позначитися. Це для мене важливо, бо ніколи над цим не замислювалася. Також я зрозуміла те, що велику роль у житті людини відграє сім’я».

 

 

І справді, як зазначив Роман Дранчак, президент учнівського врядування школи № 8, саме семінар допоміг йому зрозуміти важливість питання вибору в сім’ї. Роман ріс у демократичній сім’ї й завжди мав право вибору: «І до цього дня батьки мені його надають».

 

Учениця 9 класу школи № 4 Емілія Бровді зазначила, що хоче мати хоча б маленьку сферу в житті школи, на яку зможе впливати. Також потрібно розповідати про можливості учнівського врядування дорослим – учителям, заступникам, класним керівникам.

 

 

«Щодо питання зміни шкільного самоврядування, то перше, що потрібно зробити, – це забезпечити інформативність. А починати потрібно зі зборів учнівського врядування, на яких і слід повідомити, що це таке, як на своєму рівні учні можуть впливати на прийняття рішень у житті школи. Ми у своїй школі із цього й розпочнемо – широке розповсюдження інформації про види роботи учнівського врядування», – зазначає заступниця директора школи № 6 Маріанна Кривуца.

 

 

Закінчився семінар підсумками спільної роботи. «Я чекала від семінару знань про більшу мотивацію та ініціативність учнівського врядування, а отримала дві різні емоції. Перша була дуже сильна, коли відчула на собі, що це таке – не мати права вибору. Тренер занурив нас у минуле, у дитинство, коли за нас усе вирішують інші. Можливо, і не в дитинство, а в недалекі роки. І це стосувалося нашої кар’єри або сімейного життя. Ми відчули причину того, чому учень може бути невмотивований до активності. Тому що щось вирішують замість нього. Друга емоція – це гордість за своїх учнів, за те, що за останні роки в межах реалізації грантових програм ми давали право вибору дітям. Саме вони спрямовували нас до того, чого хотіли, – поїздки, активності в межах міста. Завдяки сьогоднішньому спілкуванню на рівних з учнями інших шкіл – активними й вмотивованими – я зрозуміла, куди ж нам далі рухатися. І тепер я не інтуїтивно буду це робити, буду це точно знати», – поділилася своїми враженнями від семінару директорка гімназії № 14 Оксана Легеза.

 

 

Текст: Марія Симкович

Фото: Марина Плавайко та Вікторія Анткевич

20 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
Жовтень — Грудень 2023
20 Мандрівний завершився, що далі?
Новини
15 лютого 2024
20 ювілейний Мандрівний Docudays UA у цифрах
Новини
01 лютого 2024
Про те, якою може бути робота журналістів: кінопокази Мандрівного Docudays UA на Житомирщині
Новини
04 січня 2024
20 Мандрівний Docudays UA завітав на Хмельниччину
Новини
04 січня 2024
Як ми спільно створювали «образ майбутнього» на 20 ювілейному Мандрівному Docudays UA
Новини
29 грудня 2023
Сквер Docudays UA та видатні особистості: Мандрівний фестиваль очима Володимира Ханаса
Інтерв'ю
29 грудня 2023
Геннадій та Ігор Кофман: мандрівка історією із засновниками Docudays UA
Інтерв'ю
28 грудня 2023