Фестиваль Docudays UA: від дискусій — до реальних дій

Фестиваль Docudays UA: від дискусій — до реальних дій

14 грудня 2020

Замглайські болота — природний заказник у Чернігівській області, один із найбільших болотних комплексів на Лівобережжі України. Унікальна біосфера цього об’єкта, що поєднується з елементами індустріального втручання в природу (в цих місцях за радянських часів діяв торфобрикетний завод), привертає увагу, зокрема і творців українського короткометражного документального фільму «зонґ». Одна з режисерок фільму, Світлана Потоцька, долучилася до публічного обговорення, яке відбулося згодом. Саме цією кінострічкою 2 грудня продовжилися онлайн-покази на 17-му Міжнародному мандрівному фестивалі документальних фільмів Docudays UA на Херсонщині, який цьогоріч проходить у змішаному форматі — офлайн і онлайн.


Підкреслимо: зовсім не випадково тема фільму тісно переплітається з херсонською  проблематикою. Зокрема, мова про унікальне Кардашинське болото, доля якого багато в чому співпадає з долею Замглайського заказника. Про це глядачам під час дискусії після перегляду фільму наголосив Іван Мойсієнко, професор, завідувач кафедри ботаніки факультету біології, географії і екології Херсонського державного університету. 

 


«Переглядаючи фільм «зонґ» , одразу думаєш про те, що близьке саме тобі, — сказав він. — А у нас якраз є Кардашинське болото — єдине торф’яне болото на півдні. Доля його схожа на долю Замглая. Частина цього об’єкта передана під дачі, частина — під добування торфу, тому зараз залишилося дуже мало первинного природного середовища. До того ж левова частина Кардашинського болота перебуває в приватній власності, отже, шкідливе освоєння болота продовжується». 


Збереження екосистем суші є однією з Цілей сталого розвитку в Україні (15-та стаття). «20 травня 2020 року комісія Євросоюзу ухвалила екологічну стратегію до 2030 року, згідно з якою до цього строку до 30% земель на території ЄС мають стати заповідними. При цьому частка земель із суворим режимом заповідності становитиме 10%. Це значний вклад у боротьбу з кліматичною кризою та за відродження первинних екосистем. Водночас ці перспективи виглядають космосом для України, де намагаються тільки руйнувати природне середовище, використовуючи його під сільськогосподарські потреби або для промислової забудови», — додав Іван Мойсієнко. 


Не дивно, що фільм «зонґ» і його природоохоронний меседж пожвавив дискусію, яка в останні місяці розгорнулася навколо будівництва Каховської ГЕС-2. Ініціатори будівництва стверджують: це вигідний інвестиційний проєкт, який стабілізує енергосистему України і поліпшить екологію пониззя Дніпра. Але чи не криються за цим будівництвом загрози природному середовищу та інші ризики — культурні, фінансові, логістичні?


Обговорюючи проблему, Наталя Бімбірайте (правозахисниця, громадська діячка, голова правління «Культурного центру Україна — Литва», директорка ГО «ІРЦ «Правовий простір») наголосила: «Не можна забувати, скільки шкоди завдало будівництво нині діючої Каховської ГЕС, яке відбувалося ще за Радянського Союзу. Були затоплені величезні площі орної землі і населені пункти, внаслідок чого, зокрема, ми втратили величезний пласт культурної спадщини, який не було досліджено. Таким чином ми втрачаємо свою історію, свою ідентичність. До того ж, згідно з висновками наукових експертів, будівництво другої черги Каховської ГЕС безповоротно знищить десятки червонокнижних видів флори і фауни, які перебувають в екологічному ланцюжку. Все це, своєю чергою, матиме вплив на наше здоров’я.


На моє переконання, якщо будівництво буде продовжено вже в наші часи, це стане справжньою катастрофою, яка пошириться не лише на південь України, а й на Європу в цілому. Треба замислитися, що ми взагалі робимо з Дніпром — з унікальною водною артерією».


Організатор(к)и фестивалю не раз підкреслювали, що Docudays UA — це не тільки документальне кіно, а й потужні дискусії, які спонукають глядачів і глядачок до реальних громадянських дій. Тим більше, що зараз територіальні громади в Україні отримали відмінний робочий інструмент — децентралізацію. Якщо його використовувати правильно, можна систематично і цілеспрямовано впливати на владу на благо жителів громади. У цьогорічній програмі Docudays UA представлені стрічки, що сприяють початку громадських дебатів і закликають людей об’єднуватися й реально відстоювати свою позицію з різних наболілих питань сучасності. 


Додамо на закінчення, що Мережа кіноклубів медіапросвіти з прав людини Docudays UA проводить конкурс мікрогрантів на адвокаційні проєкти з використанням кінопоказів і дискусій документального кіно. Переможці конкурсу отримають експертну та фінансову підтримку в розмірі до 1000 євро в рамках проєкту «Мережа DOCU/CLUB  за реформи» за фінансування Європейського Союзу та Національного фонду на підтримку демократії. Всі деталі можна дізнатися за посиланням.


Текст: Євген Ляшенко, журналіст газети «Вгору».


20 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
Жовтень — Грудень 2023
20 Мандрівний завершився, що далі?
Новини
15 лютого 2024
20 ювілейний Мандрівний Docudays UA у цифрах
Новини
01 лютого 2024
Про те, якою може бути робота журналістів: кінопокази Мандрівного Docudays UA на Житомирщині
Новини
04 січня 2024
20 Мандрівний Docudays UA завітав на Хмельниччину
Новини
04 січня 2024
Як ми спільно створювали «образ майбутнього» на 20 ювілейному Мандрівному Docudays UA
Новини
29 грудня 2023
Сквер Docudays UA та видатні особистості: Мандрівний фестиваль очима Володимира Ханаса
Інтерв'ю
29 грудня 2023
Геннадій та Ігор Кофман: мандрівка історією із засновниками Docudays UA
Інтерв'ю
28 грудня 2023