«Казка про Коника» та як пройшов перший показ 19-го Мандрівного Docudays UA на Львівщині

«Казка про Коника» та як пройшов перший показ 19-го Мандрівного Docudays UA на Львівщині

15 листопада 2022

«Казка про Коника» – стрічка про те, як монах та іграшковий коник їздили на схід, вчили навколишніх бачити хороше у кожному дні, створювати саморобний папір за середньовічною монастирською технологією та збирати добрі історії, розповідали автори фільму – Уляна Осовська та Денис Страшний. Показ фільму відбувся 12 листопада у Центрі міської історії Львова. Модерувала розмову Ніна Хома, координаторка Мандрівного Docudays UA на Львівщині.

 

Світлий зал Центру Міської історії потихеньку заповнився людьми. Акуратні ряди жовто-чорних стільчиків, пласке полотно екрана, біле око проєктора під стелею, затишний шум кавоварки в кав’ярні сусідньої кімнати – така атмосфера зустріла більш ніж тридцятьох глядачів, які прийшли на відкриття фестивалю Docudays UA на Львівщині. 

 

На початку зустрічі всі присутні встали з білими аркушиками з одним простим написом: «Свободу Максиму Буткевичу». Максим – друг фестивалю Docudays UA. Відомий журналіст та правозахисник, який відразу після початку повномасштабного вторгнення добровільно пішов до війська, в кінці червня потрапив у полон до російських військових у Луганській області. Максим Буткевич багато років поспіль супроводжував правозахисні дискусії Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA у Києві та брав участь як експерт з питань захисту прав біженців і шукачів притулку в межах Мандрівного у різних регіонах України. А тепер і сам потребує допомоги та захисту – адже його доля досі в руках російських окупантів.

 

Показ фільму «Казка про Коника» в межах Мандрівного Docudays UA у Львові. Фотограф: Дмитро Шацький

 

Так само й історія волонтера, яку задокументували герої зустрічі – режисери Денис Страшний та Уляна Осовська – тісно переплітається з долею українських військових та цивільних, що потерпають від свавілля та воєнних злочинів росіян.

«Казка про Коника» – документально-анімаційна історія Уляни Осовської та Дениса Страшного про монаха норвезького бенедиктинського ордену, Анатолія Лютюка. Чоловік родом з Тернопільщини, проте вже багато років живе в старовинній талліннській кам’яниці, як чернець у миру. Склавши свої монаші обітниці, Анатолій дав і особисту – знаходити щось добре у кожному дні.

Початок війни на сході України змушує його, художника, ченця та українського дисидента, залишити мирну естонську столицю і вирушити з допомогою в прифронтові містечка. Дотримуючись своєї обітниці, він також шукає добрі історії в умовах війни. А потім, в безпеці своєї талліннської кам’яниці, Анатолій власноруч створює книгу з клаптиків історій зі сходу України, користуючись середньовічним монастирським способом створення паперу. А супроводжує його у цих мандрах саморобний дерев’яний коник, який стає героєм казок про тварин на війні, написаних за мотивами реальних подій.

 

Кадр з фільму «Казка про Коника»


«Наше з Анатолієм знайомство – це історія, яку ми не втомлюємось розповідати. Під час Майдану я знімав як оператор, документував події Революції Гідності. 18 лютого я занадто близько підійшов до бойових дій на вулиці Інститутській і отримав вогнепальне поранення в ногу. Два тижні довелось пролежати з ним у лікарні», – згадує Денис Страшний, режисер і головний оператор фільму.

 

Тоді ж монах Анатолій Лютюк, спільно з Міністерством закордонних справ Естонії організовує гуманітарну місію по допомозі тим, хто постраждав на Майдані.

 

«Я був одним з перших, хто проходив реабілітацію в Естонії. Там і познайомився з Анатолієм. А він, своєю чергою, запросив до себе в Таллінн Уляну Осовську – мою майбутню дружину. Вона в цей час займалась у Києві волонтерством у галузі безпечного транспортування поранених. Так ми з нею і познайомились. Анатолій – хресний дід нашої сім’ї», – розповідає Денис. 

 

Показ фільму «Казка про Коника» в межах Мандрівного Docudays UA у Львові. Фотограф: Дмитро Шацький

 

Уляна Осовська, співрежисерка фільму, згадує, що Лютюк – активіст з досвідом. Художник, а згодом вже і монах в миру, Анатолій емігрував в сімдесятих роках двадцятого століття до Естонії. Бо вірив, що без незалежних балтійських країн складно буде відновити й незалежність України. А з Естонії буде набагато легше розхитувати СРСР.

 

Carta caritas або ж правила монастиря, до якого належить Анатолій, передбачає щоденну роботу руками, молитву та читання святих писань. А його персональна обітниця – у кожному дні знаходити щось добре. Вона допомагає тренувати мозок на бачення позитивних речей. Не закриватись від світу, а щоденно працювати над його добробутом» – розповідає Осовська. 

 

З 2014 року Анатолій часто їздив з естонською гуманітарною та фінансовою допомогою на Донбас. Українська режисерська пара супроводжувала його впродовж наступних шести років, документуючи дійсність волонтера: роздачу продуктів внутрішньо переселеним людям, відвідини поранених бійців у госпіталі, намагання зібрати якомога більше свідчень про людину і природу на війні. 

 

Уляна згадує, що у 2016 році їй морально складно було дивитись, як живе прифронтовий, трохи депресивний Артемівськ (в тому ж році перейменований на Бахмут). 

 

«Тоді Анатолій сказав мені: „Я роблю все, що можу, тому не переживаю. А більше я не можу, тому і не переживаю“. Тепер я теж собі цю фразу час від часу нагадую, коли стає складно», – розповідає Осовська. 

 

Режисерська пара знімала фільм про Лютюка впродовж шести років, в ході роботи створюючи й доповнюючи сценарій стрічки. 

 

Пара пояснює, що ідея розповідати про війну через історії тварин з’явилась в Анатолія, який опікується у Таллінні музеєм дитячої іграшки. Набагато легше перекласти дитячою мову жахи та проблеми воєнного стану через дії котиків, собачок і відважного коника, який приходить всім на допомогу – або ж сам отримує її від інших.

 

«Анатолій знайшов ці аналогії у релігії. Шукав взаємодії з тваринами у житіях святих, бо ця повага до природи проростає з християнської культури. Люди й війна – це завжди пошук сторін, правих і винуватих. А тварини – вони ні за кого. Просто страждають від людської дурості на своїй землі. Також Анатолію було важливо було говорити про втрачений взаємозв’язок людини та природи, який відновлюється чи проявляється в екстремальних ситуаціях», – розповідає Уляна.

 

З 2014 року Центр Української Культури, заснований Анатолієм Лютюком втілює гуманітарні проєкти, які підтримуються Міністерством закордонних справ Естонії та приватними спонсорами. Центр опікується вимушеними переселенцями та постраждалими, які мешкають у населених пунктах поблизу фронту. Людям, які потребують медичного втручання, там допомагають з повторними операціями та реабілітацією. Організація також підтримувала школи та дитячі установи, допомагала з ремонтами, комп'ютерними класами, роздачею масок та дезінфекційних засобів. 

 

Кадр з фільму «Казка про Коника»


Як розповідають режисери, після повномасштабного вторгнення Центр Української культури в Таллінні сприяв створенню українських класів в школах Естонії, де для переселенців викладають українською, щоб діти-біженці не йшли до російських шкіл. Також Центр продовжує надавати допомогу Україні.


«Стрічка створювалась довго, бо ми поставили собі за мету зробити документально-анімаційний фільм. Наштовхувались на скепсис, проте зрештою вдалося – спершу у виробництво фінансово вкладалися лише ми, проте потім нас підтримав Український культурний фонд та Естонський кіноінститут», – розповідає Уляна. 


Анатолій, своєю чергою, активно співпрацював з аніматором Родіоном Шубом: лапки, ніжки, крила і копитця героїв спершу виходили з під його пера, а потім перекочовували на екран документальної стрічки.


Монах розповідав Денису Страшному та Уляні Осовській, що кожен матеріал має свою пам’ять. Балки, люстри та дрібні предмети для побудови церкви у Таллінні Лютюк збирав по старих хуторах і навіть по смітниках – для Анатолія переробка і реюз стали частиною щоденної філософії. 

«Тій церкві 20 років, але коли її бачиш, то здається, що всі 200», – сміється Уляна.

 

Кадр з фільму «Казка про Коника»


Стрічка українських режисерів задокументувала, як монах робить черпаний папір, вплітаючи туди нитки Донбасу: трави, шматочки військової форми, дитячі малюнки, світлини та клаптики оголошень. А потім створює з цих аркушів справжню книгу.


«Хто до неї торкається, може так доторкнутись до війни. І багато років вона може зберігати нашу історію в Естонії. Завдяки цьому фільму я потрапила ще в довоєнний Маріуполь. Уже тоді це був кордон з Мордором. Нам тоді дякували, мовляв – як добре, що цей фільм показує людям, в якій зоні ми живемо», – згадує Уляна.


Фільм мандрував Україною та Естонією, були покази в Болгарії, Чехії, Польщі, Румунії, Англії, він та отримав нагороду на природоохоронному фестивалі в Іспанії FICMEC.


«В Естонії був перегляд «Казки про коника» на кінофестивалі в Пярну, одному із найстаріших етнографічних кінофестивалів. У межах фестивалю фільми транслюють і по телебаченню, під час трансляції відбувається всенародне голосування. Ми отримали «Нагороду Народу Естонії» за результатами цього голосування. Це було дуже приємно», – згадує Осовська.

 

Показ фільму «Казка про Коника» в межах Мандрівного Docudays UA у Львові. Фотограф: Дмитро Шацький

 

Після початку повномасштабної війни Уляна ще раз поїхала з цим фільмом до Естонії. Режисерка розповідає, що для естонців повномасштабне вторгнення росіян – не просто «війна в Україні», а й їхня війна також.


Денис Страшний вважає: «На мою думку, наразі майже неможливо зняти щось документальне, що не торкається війни з росією», – пояснив режисер.


Ніна Хома, модераторка зустрічі, підсумувала розмову так: мова кіно – це коли фільм допомагає людям не скочуватись до поглинання інформації як до набору знеособлених даних.


«Коли перед очима є людські долі, то це особливо мотивує не здаватися. Ми нація не тільки стражденна, а ще й креативна і творча. Ця війна не лише проти України, а й проти людяності та цивілізації. Ми сильні, коли маємо сили, тому давайте їх берегти», – сказала Ніна. 


А Мандрівний Docudays UA продовжує крокувати Львівщиною: ще 4 фільми та дискусії чекають на своїх глядачів та слухачів. 


Авторка тексту: Альона Мартинюк


21 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
Жовтень — Грудень 2023
Пам’ять, що надихає на боротьбу: спецподія 21 Мандрівного у Тернополі
Новини
20 грудня 2024
«Цьогорічна підбірка фільмів і Мандрівний були кращими. Звісно, до наступного року»
Новини
10 грудня 2024
Долі людей через об’єктив тоталітарної системи: у Херсоні показали фільм «Київські файли»
Новини
06 грудня 2024
Публічна історія на перетині із особистими рефлексіями: 21 Мандрівний Docudays UA у Харкові
Новини
05 грудня 2024
Бути разом – надважливо: нотатки та історії з Мандрівного у Запоріжжі
Новини
05 грудня 2024
Про вдячність і тишу: 21 Мандрівний Docudays UA на Прикарпатті
Новини
04 грудня 2024
Відкриття 21 Мандрівного Docudays UA на Дніпропетровщині
Новини
28 листопада 2024