Вікторія Верес: про нові покоління кінематографістів, Мандрівний у Німеччині та прискорене відчуття часу

Вікторія Верес: про нові покоління кінематографістів, Мандрівний у Німеччині та прискорене відчуття часу

01 листопада 2023

Я пам’ятаю фільми Мандрівного на дисках. Здається, що з того часу минуло тисячу років! Тоді ми навіть уявити не могли, що колись будемо робити онлайн-фестивалі.

Моя організація «Культпрожектор» працює з візуальними практиками культури та мистецтва. Я дуже люблю кіно. Для мене Docudays UA – це особиста, тепла і сердечна частина життя. Я радію, що була майже на самому початку мандрів фестивалю. 

 

Вікторія Верес – мисткиня, директорка Громадської Організації «Культпрожектор», регіональна координаторка Мандрівного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA у Запорізькій області, яка вже більш ніж 10 років є частиною команди фестивалю. Саме вона почала привозити непрості, але чуттєві фільми у рідне Запоріжжя. Там, де про документальне кіно та сучасне мистецтво ще не готові були думати – вона створює масштабний фестиваль. І не припиняє роботу навіть після повномасштабного вторгнення армії ерефії в Україну. Саме завдяки їй Мандрівний відбувся за кордоном у 2022 році, у Німеччині. У незнайомому їй місті, де вже давно вкорінена російська пропаганда, – вона будує новий діалог. Дізнаємось більше про досвід нашої колежанки та її особистий образ майбутнього. 

 

Які зміни ви помічаєте в українських глядачах та глядачках за роки існування фестивалю?

 

Деякі молоді люди, які здавна приходили на Мандрівний, зараз почали знімати кіно самі. Docudays UA – це плацдарм для нових поколінь кінематографістів. За останні 10 років дуже багато жінок стали авторками фільмів. Я пригадую один із фестивалів: на сцені стояли жінки-режисерки, одна була на дев’ятому місяці вагітності, і всі вони отримували нагороди. Я захоплено думала: «Наскільки змінюється наше суспільство! Змінюємося ми!»

 

2018 рік, фестиваль відбувся за темою «Рівні рівності», режисерка Аліна Горлова отримує спеціальну відзнаку від Docudays UA

 

А який був ваш улюблений фільм з усіх, що ви показували на фестивалі?

 

Я дуже добре пам’ятаю фільм «Проєкт "Бабця"» (Мандрівний 2017). Це історія трьох молодих чоловіків з Великобританії, Німеччини та Угорщини, які знімали документальне кіно про своїх бабусь. Одна була шпигункою, друга – німкеня, танцівниця, третя мала досвід життя в концтаборі.… І ці чоловіки з бабусями подорожували всі гуртом… коли я згадую про їхні долі, діалоги, в мене з’являються сироти на шкірі… фільм настільки глибокий: про переосмислення війни молодим поколінням. На мою думку, на сьогодні – це дуже актуальне кіно. 

 

Також я дуже люблю блок DOCU/ART. Саме його я намагаюся щороку привозити в Запоріжжя. На мою думку, у Запоріжжі досі не дуже розвинене розуміння сучасного мистецтва. Я завжди відбираю щось дуже особливе для рідного міста і провокую дискусію.

 

Розкажіть, будь ласка, що для вас особисто означає Мандрівний фестиваль? 

 

Я дуже ціную команду Docudays UA і радію, що всі зараз у безпеці. Як людина, яка весь час займається громадською діяльністю, я розумію, наскільки це складно – триматися разом в ці складні часи. Трансформуватися, але залишатися об’єднаними спільною великою ідеєю. 

 

Фестиваль поєднує в собі багато різних сенсів: мистецький, суспільний, правозахисний. Інколи документальна стрічка, створена талановитим режисером чи режисеркою, стає схожою на ігрову, але розповідає правдиву історію, – це вражає.

 

Нині я перебуваю в Німеччині у місті Галле біля Лейпцигу. Маю великий проєкт «Митець і місто: резиденція», тому, поки що не можу повернутися до рідного Запоріжжя, хоч дуже сумую за ним. Вчу німецьку, досліджую культурний меседж Німеччини. 
Минулого року ми показали фільми Мандрівного в Художньому Музеї Моріцбург (Halle) і в університеті BRUKS – Марбург. Цього разу також маємо плани провести Мандрівний в місті Гіссен.

 

Цікаво, а яким чином ви познайомилися з німецькими організаціями та домовилися про покази?

Коли ми «приземлилися» в резиденцію міста Halle (Saale) у травні 2022 року (це сталося завдяки Берлінській ГО «Декабрістен», зокрема, завдяки менеджерці Тінатін Гургенідзе), ми швидко познайомилися з місцевими організаціями, які також працюють у сфері культури та мистецтва. Згодом нашим партнером став крутий Художній Музей Моріцбург, там ми показували фільм «Земля Івана». Чудова стрічка, дуже важлива історія про те, як вберегти свою ідентичність, спадщину і коріння.

 

Також ми давно співпрацюємо з Goethe-Institut, House of Europe, Посольством США в Україні та багатьма іншими зарубіжними організаціями, які підтримують наші проєкти. «Культпрожектор» започаткував новий проєкт – анімаційну лабораторію «Bridging gaps» Берлін – Запоріжжя в партнерстві з Фестивалем сучасної анімації та медіамистецтва «Linoleum».

 

Зараз я залишаюсь у Німеччині, бо вважаю мою присутність тут важливою як для української спільноти, так і в ролі амбасадорки нашої культури для німців. Багато іноземців мають питання, деякі з них, особливо молодь, в процесі дискусій швидше позбуваються штампів і стереотипів. На цій території відчувається багаторічний вплив росії. Але й українська спільнота іноді дивує невіглаством. Наприклад, на курсах німецької мови у мене в групі – 5 осіб з Одеси. То вони ось саме від мене дізналися, що Одеса – українською пишеться з однією "с". Це смішно і сумно водночас. Де буду через півроку-рік, я не знаю. У будь-якому разі, Україна для мене – понад усе!

Чим, на вашу думку, унікальний Мандрівний фестиваль?

Тут слово Мандрівний – ключове. Він мандрує й об’єднує людей за цінностями. Багато хто зараз тимчасово переїхав у інші регіони України чи в інші країни світу: і організатор(к)и, і глядачі/-ки. Але їх усіх продовжує об’єднувати Мандрівний через фільми й через дискусії про найважливіше. Я вважаю, що саме комунікація і величезна кількість чудових людей, яких гуртує фестиваль, – це надважлива місія. 

2022 рік, показ Мандрівного в Художньому Музеї Моріцбург (Halle) 
 

Розкажіть, будь ласка, який період роботи над фестивалем був для вас найскладнішим і чому?


Я думала, що складніше, ніж під час коронавірусу, бути не може. Але виявилося, що саме зараз ми переживаємо найважчі умови організації показів Мандрівного. Ми – координатори Мандрівного, – зараз майже всі на нових місцях, поки що слабко відчуваємо нову аудиторію. Якщо в рідному місті я відчувала підтримку партнерів із Запорізького обласного центру молоді, я знала своїх глядачів, які чекали на нас щороку, то тут ми приїхали у незнайоме місто, де я не розумію контекст та спільноту. Водночас у Німеччині нам говорити є про що. Тут дуже багато росіян – це відкритий тригер. Вони були тут набагато раніше за нас. І зараз вони навмисно ускладнюють життя українцям за кордоном – агресивними випадами, провокаціями, оббріхуванням.

 

Які проросійські меседжі, які здаються очевидними для українців, у Німеччині настільки давно поширені, що місцеве населення вже не зчитує їх як пропагандистські?


Цитати Пушкіна і Достоєвського – всюди. Минулого року ми отримали запрошення провести покази фільмів Мандрівного від альтернативного кінотеатру, розташованого в менонітській будівлі – він виглядає прекрасно, але називається «Пушкіно». Саме через цю назву ми не показали там Мандрівний. Там працюють чудові щирі люди, ми дискутували про це. Вони розказали: «Чесно, навіть не знаємо, звідки така назва кінотеатру. Ми завжди думали, що це «Пушкіно» походить від слова – КІНО».

 

Також хочу поділитися кількома ситуаціями з курсів німецької мови. Заходиш на сайт місцевої інтеграційної школи, а в них там – фото пам'ятника Пушкіна і його цитати. І це ще не все. Колись нам дали нову вчительку із Харкова, Фрау Людмилу, яка в Німеччині вже 26 років, ми групою навіть трохи зраділи. Але в перший же день нашого з нею знайомства викладачка нам сказала, що вона – вчителька русскАГА язика, поняття не має, що таке українська мова, і почнемо ми заняття з цитати: 

«Учиться, учиться и учиться – как завещал Великий Ленин!» 

 

Це був шок для всіх нас. Людина покинула Україну 26 років тому і всі ці роки залишалася незмінною – з непереможним «совком» у голові! І ще вона на кожному кроці голосно транслювала зневагу до українських біженців. Пропагандистські російські прояви – на кожному кроці. Тут так багато роботи для українців! Росіяни вкладали і продовжують вкладати ресурси у нав’язування своєї культури дуже давно і багато, про це свідчать такі штампи, коли ти питаєш у людей: «Чому Пушкіно?» – а вони навіть не пам'ятають, коли й чому ця назва з’явилася, але всі звикли, це вкорінено вже дуже глибоко. Багато роботи для нас, я думаю – це ще на декілька українських поколінь.

 

Ще цікаве спостереження – тут геть інше відчуття часу. Коли ми почали знайомитися з місцевою спільнотою, нам жалілися: «Ох, коронавірус покосив усе: мистецькі майстерні, галереї, артцентри…». А ми слухали й думали: «Який коронавірус? Він був 50 років тому!» Ми, українці, живемо набагато швидше, ніж німці. У нас потужний менеджмент, ми швидше працюємо, швидше думаємо, швидше змінюємося.

 

2022-й рік змінив життя кожного з нас, багато глядачів Мандрівного пішли в ЗСУ захищати Україну, багато хто втратив домівки, пережив загибель найближчих людей. Але попри війну ви вирішили проводити Мандрівний – чому?

 

2022 рік, університет BRUKS – Марбург (Німеччина)

Для мене Мандрівний – це терапія. Я переконана – не лише для мене, а й для тих людей, які опинилися в скруті. Я люблю фестиваль та якісне кіно. Я хочу будувати україно – німецький діалог. Ми тут збираємось, об’єднуємось та формуємо нові плани. 

 

Дуже важкий показ був минулого року в Марбурзі, коли ми дізналися про лікувальну базу для протезування дітей. Це дуже непроста реальність – протезовані діти. Але ми дивилися «Фортеця Маріуполь. Орест» та «Літургія протитанкових перешкод», говорили про все, що хвилює сьогодні й про те, яким буде Україна завтра. Було дуже тепло й емоційно.

 

Якщо коротко, енергетично я відчуваю, що можу та хочу робити Мандрівний Docudays UA у Німеччині й зараз це дуже важлива справа для України. 

Яким ви бачите образ майбутнього для Мандрівного?

 

Мандрівний Docudays UA розширюється і зростає. Це така потужна візуальна мова: говорити, по-перше, про Україну, по-друге, про права людини. Через мистецтво можна вести діалог про складні людські теми: про особисте щастя або наш спільний розвиток в українському контексті. Я бажаю фестивалю стати мегаміжконтинетальним явищем у майбутньому. 

 

Також я хочу у найближчому майбутньому акцентувати увагу на важливій темі – ментального здоров’я. У нас мало знань і практик про це, бо нам ніколи, ми хочемо все встигнути, врятувати себе і весь Всесвіт! І ніяк не менше! При цьому забуваємо, що ця робота – на довгу дистанцію, вона потребує багато здоров’я, як фізичного, так і ментального. І варто переконати людей починати дбати про це вже сьогодні.

 

Інтервʼю записала Ксенія Опря.

 

20 Мандрівний Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства Швейцарії в Україні, Посольства США в Україні. Думки, висновки чи рекомендації не обов'язково відображають погляди урядів, благодійних організацій чи компаній цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково його автор(к)и.

21 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
Жовтень — Грудень 2023
Пам’ять, що надихає на боротьбу: спецподія 21 Мандрівного у Тернополі
Новини
20 грудня 2024
«Цьогорічна підбірка фільмів і Мандрівний були кращими. Звісно, до наступного року»
Новини
10 грудня 2024
Долі людей через об’єктив тоталітарної системи: у Херсоні показали фільм «Київські файли»
Новини
06 грудня 2024
Публічна історія на перетині із особистими рефлексіями: 21 Мандрівний Docudays UA у Харкові
Новини
05 грудня 2024
Бути разом – надважливо: нотатки та історії з Мандрівного у Запоріжжі
Новини
05 грудня 2024
Про вдячність і тишу: 21 Мандрівний Docudays UA на Прикарпатті
Новини
04 грудня 2024
Відкриття 21 Мандрівного Docudays UA на Дніпропетровщині
Новини
28 листопада 2024