Голоси архівних справ КДБ – фільм «Київські файли» на Мандрівному Docudays UA у Львові

Голоси архівних справ КДБ – фільм «Київські файли» на Мандрівному Docudays UA у Львові

28 листопада 2024

Показ документальної стрічки про історії з архівів КДБ СРСР нідерландського режисера Вальтера Стокмана відбувся в атмосфері книжок та вінтажу – в Мистецькій бібліотеці у Львові. Після перегляду говорили про сутність радянського тоталітаризму, збереження й пошук ідентичності.

 

Фільм «Київські файли» – це три історії різних людей, за якими більше 50 років тому стежили КДБісти. «У 2018 році я побачив новину, що в Україні відкрили архіви КДБ. Я подумав, що це може бути цікаво для фільму», – зазначає режисер Вальтер Стокман.

 

Герої та героїні цих справ дуже відрізняються: родина дисидентів міністра освіти та науки Оксена Лісового, нідерландські шпигуни-аматори і французька туристка українського походження. Фільм звертається до теми досліджень історії, зокрема через архіви. Він занурює в моторошну атмосферу часів, коли особисті життя людей пронизувала параноя радянського режиму, і показує, як на них впливала ця маніакальна недовіра.

 

Регіональна координаторка Мандрівного Docudays UA у Львові Віра Карпінська зазначила, що центральна концепція цьогорічного фестивалю – «10 років триденної війни, яка триває три сторіччя» – це протиріччя, яке формує новий український фольклор. 

 

Показ й обговорення фільму «Київські файли» на 21 Мандрівному Docudays UA у Львові

 

Режисер фільму Вальтер Стокман вважає, що багато українців та українок не почуваються достатньо безпечно, щоб говорити про минуле. Зокрема через те, що в суспільстві радянського періоду панувала недовіра – всі були налаштовані одне проти одного. На його думку, багато хто досі переживає, що такі часи можуть повернутися. У фільмі також є кадри з пансіонату для людей похилого віку, під час перегляду яких дуже помітно, що його мешканці/-ки й досі мають цей страх, не довіряють одне одному, не розповідають нічого про своє минуле.

 

«Режисер дуже здивувався тому, що у нас ці архіви відкриті, а Москва досі їх не відкрила і тримає в себе важливі документи української історії, дисидентів і тодішнього культурного руху. У нас архіви СБУ як правонаступниці КДБ зараз доступні для всіх – кожен може прийти чи написати листа, будучи громадянином України», – розповідає про контекст переглянутого фільму модераторка дискусії Катерина Алексєєнко. Кадри обсягів архіву і кожної теки дійсно вражають – представники Державної архівної служби України та СБУ вважають, що для того, щоб оцифрувати всі справи і документи, потрібно приблизно 500 років.

 

«Фраза колишнього кадебіста з фільму про те, що вони працювали дуже “інтелєґєнтно”, звучить цинічно, брутально. Дуже багато офіцерів КДБ, даючи інтерв’ю в 1990-х роках, підкреслювали, що вони виконували свій обов’язок, бо від них цього вимагала держава», – коментує історик та директор Мистецької бібліотеки у Львові Василь Кметь. На його думку, у фільмі дуже добре представлений контекст, пов’язаний із вербуванням. Це було масовим явище. Багато студентів і студенток потрапляли в поле зору КДБ – мова йшла про психологію страху й жаху. Ніхто в такій системі не міг почуватися впевнено, адже відбувалося знищення будь-якого особистісного ставлення до себе, до суспільства і своїх обов'язків. Вимір особистої відповідальності викривлювався і підважувався як такий. 

 

Кадр з фільму «Київські файли»

 

Василь Кметь наголосив, що сьогодні українцям і українкам необхідно більше вивчати й досліджувати власну історію: «Та документація, те, що збережене в архівах й установах, – це унікальні свідчення, які потрібно не просто зберігати, а й досліджувати, відкривати, і з цим працювати». 

 

Важливо також не забувати, що за кожним і кожною, хто вижив або ні, стояв кат. Катерина Алексєєнко коментує: «Про найгучніші історії (наприклад, про Стуса чи Горську) ми зараз можемо прочитати – про те, хто стояв за винесенням того чи іншого вироку. Але як такого процесу люстрації не було. Одна служба перетікла в іншу, хтось мімікрував, хтось вважав себе “меншим” агентом. Після фраз цього пана із фільму я зрозуміла, що кадебешник до останнього залишається кадебешником. Ми не проговорили як суспільство, що є жертви, що це не якісь надзвичайні сили були катами – це машина, машина на десятки тисяч людей. Як суспільство ми маємо це проговорити, бо тепер існує ФСБ – ми чуємо, що відбувається на тимчасово окупованих територіях».

 

Розмовляли також про готовність пізнати власну історію: декілька глядачів/-ок поділилися власним досвідом дослідження минулого своїх предків. Василь Кметь коментує: «Коли суспільство у своїй народній масі говорить про те, що воно хоче правди – це не завжди про правду. Бо насправді часто воно прагне підтвердити свої очікування, сподівання – легалізувати їх шляхом документального підтвердження. Відкриття архівів і винесення правди назовні – це, як на мене, одна з найвищих форм самокритики й самоусвідомлення суспільства. Це має бути виявом готовності прочитати ту інформацію, яка не тільки сподобається, а й не сподобається. Тому що хтось прочитає про свого заарештованого діда, а хтось – про свого діда-агента». 

 

Є різні шляхи пошуку правди, власної ідентичності та інформації про своїх предків. Часом все може розкритися в дуже неочікуваному світлі. Та головне – не забувати, досліджувати й осмислювати, що допомагають робити такі документальні фільми та дискусії. 


Авторка: Анастасія Каднікова. 

 

Чільне фото: кадр з фільму «Київські файли».
 
21 Мандрівний Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства Королівства Нідерландів в Україні та International Media Support. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відображають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть виключно її автор(к)и.

21 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
Жовтень — Грудень 2023
Відкриття 21 Мандрівного Docudays UA на Дніпропетровщині
Новини
28 листопада 2024
Війна, земля і література – Мандрівний Docudays UA у Чернівцях
Новини
24 листопада 2024
Два тижні документалістики у Запоріжжі
Новини
22 листопада 2024
21 Мандрівний Docudays UA стартував у Херсоні
Новини
20 листопада 2024
Показ стрічки «Дівчинка далеко від дому» і презентація книжки Роксолани Жаркової у Чернівцях
Новини
20 листопада 2024
21 Мандрівний Docudays UA на Вінниччині: дайджест подій
Новини
16 листопада 2024
Ґрунт і тепло родинного кола: режисерка Кароліна Ускакович поспілкувалася із кіровоградською громадою
Новини
14 листопада 2024