Мандрівний Docudays UA-2017: підбиваємо підсумки
Мандрівний Docudays UA-2017: підбиваємо підсумки
Разом із 2017 роком завершує свою подорож куточками України й Мандрівний Docudays UA. Протягом 3-х місяців одні з найкращих документальних фільмів переглянули жителі понад 200 міст і містечок у 22-х областях України. Публічна програма фестивалю завершилась у Чернігові 27-го грудня показом фільму «Audience Emancipated: Боротьба за кінотеатр «Емек» та лекцією мистецтвознавиці Євгенії Моляр, присвяченою розвитку публічних просторів у місті. Озираючись на ці насичені фестивальні місяці, пригадаємо найцікавіші події Мандрівного Docudays UA-2017.
Одним із перших регіонів, де стартував фестиваль, стало Закарпаття. Окрім показів стрічок, програма в Ужгороді включала виставку, створену на основі фотокниги «.RAW Історія змін українців та армії». Частина заходів традиційно залучала школярів та школярок до показів та розмов про такі проблеми, як захист тварин з нагоди показу фільму «Укриття» або розвиток місцевого ботанічного саду до теми фільму «Історія зимового саду». Головним питанням тут постало: як підлітки й учнівський активізм можуть вплинути на ситуацію? Стрічка «Audience Emancipated: Боротьба за кінотеатр «Емек» порушила гостре питання для ужгородського контексту, а саме: збереження модерністської спадщини міста й місцевого кінотеатру «Ужгород» зокрема. Про його історію та сучасні перспективи розповідає дослідниця архітектури Ліна Дегтярьова.
Кадр з фільму «Історія зимового саду» (реж. Семен Мозговий)
Тема цьогорічного фестивалю – стосунки людини та природи, що стають логічним продовженням суспільно-політичних стосунків. Екологи(ні) вкотре нагадують: наша позиція «царів природи» обертається катастрофою для довкілля та тваринного світу. Проте чи можливо змінити цю ситуацію лише на індивідуальному рівні? Чому світове зло має вигляд, як розмита колективна відповідальність? Саме над цими питаннями розмірковує кураторка кінозалу Львівського палацу мистецтв Йош.
Невід’ємною складовою програми Мандрівного Docudays UA є правоосвітні тренінги. Своїми враженнями про заходи для освітян Львова на тему «Права дитини в школі» та «Ґендерна політика в школі» діляться тренерки та координаторки фестивалю на Львівщині.
Правопросвітницькі заходи та майстерня у Кременчуку зачіпали такі теми, як свідоме споживання та як кожен з нас може вплинути на проблему зміни клімату, протидія мові ненависті в онлайн-мережі, дотримання прав людини у шкільному середовищі. Про те, як це відбувалось розповідає координаторка у Кременчуку Альона Глазкова.
Фото з тренінгу у Кременчуку. Авторка: Олена Мусієнко
До проблем захисту довкілля та прав людини Манрівний Docudays UA в Бердянську підійшов нестандартно: вуличні акції, створення плакатів, інтервенції в публічний простір чи навіть настільні ігри як освітній майданчик доповнили насичену кінопрограму в місті.
Серед спеціальних подій у програмі фестивалю – показ стрічки «Боротьба Джамали». Як в учнівських аудиторіях, так і на публічних зустрічах цей фільм стає приводом для розмови про депортацію кримських татар та проблеми, з якими вони стикаються сьогодні через незаконну анексію Криму. У низці міст ґрунтовне обговорення стало можливим завдяки участі експертів та експерток з організацїі «Крим SOS».
Іншою спецподією Мандрівного Docudays UA став фільм «Війна химер», який у більшості міст його режисерки Марія та Анастасія Старожицькі презентувати особисто. Представляючи стрічку в Полтаві, режисерки говорили про документальне кіно як своєрідне «щеплення від війни», більше – у ґрунтовному огляді зустрічі.
Кадр з фільму «Боротьба Джамали» (реж. Елін Йонссон)
До Одеси та Херсона в рамках Мандрівного Docudays UA завітала виставка плакатів «Довіряй, але перевіряй», реалізована клубом ілюстраторів Pictoric. На ній презентовано роботи художників та художниць, які розмірковують про стан медіа загалом та медіаграмотності в українському суспільстві. З нагоди відкриття виставки в Одесі відбулася розмова з поетом та перекладачем Борисом Херсонським. Модерувала зустріч журналістка та медіакритикиня Світлана Бондар. Аудіозапис розмови можна послухати за посиланням.
Розмова з Борисом Херсонським в Одесі
Цього року до кінопрограми Мандрівного Docudays UA входив фільм «Audience Emancipated: Боротьба за кінотеатр «Емек». Історія стамбульських протестів – це не лише боротьба за культове, важливе для жителів місце. Ці протести порушують питання: кому належить міський простір. Вони надихнули нас розпочати розмову про український контекст. Залучивши до обговорення локальних експертів(-ок), митців(-сткинь), урбаністів(-ок) та активістів(-ок), ми прагнемо дослідити, як розвиваються публічні простори в містах України та хто впливає на зміни в них.
Дискусійна програма охопила такі міста: Ужгород, Харків, Вінницю, Івано-Франківськ, Одесу, Чернігів, Василівку (Запорізька область).
Наприклад, у Харкові зустрічі були присвячені модерністській спадщині міста, а також тому, як мистецтво може взаємодіяти з публічним простором. Пропонуємо до вашої уваги інтерв’ю з модераторкою дискусії, дослідницею архітектури Євгенією Губкіною.
У Вінниці йшлося про закинуті об'єкти на зразок кінотеатру «Росія», а також території й парки, призначення яких недостатньо проговорено містянами та муніципалітетом. Так само дискусія в Одесі об’єднала представників і представниць різних міських ініціатив для обговорення актуальних факторів та акторів у формуванні публічного простору міста.
Дискусія «Харківський модернізм: архітектурна спадщина й політика пам'яті». Фото: Христина Пашкіна
Розмова з художником Гамлетом Зіньковським і фотографом Ігорем Чекачковим. Модераторка - Вікторія Бавикіна. Фото: Христина Пашкіна
Мистецтвознавиця Євгенія Моляр завітала до Івано-Франківська та Чернігова з лекцією, присвяченою переосмисленню радянської спадщини в контексті ревіталізації будинків культури, а також шляхів залучення містян до прийняття рішень.
Лекція мистецтвознавиці Євгенії Моляр (Київ) про досвід ревіталізації кінотеатрів ініціативою «ДЕ НЕ ДЕ» (Івано-Франківськ). Фото: Ніка Гунчак
Згадані події – це лише невеликий відсоток з неохопної, надзвичайно насиченої програми Мандрівного Docudays UA. Вона, своєю чергою, створюється з думкою про те, що документальне кіно стає рушієм для проговорення суспільних проблем. А це вже перший крок на шляху до їх вирішення. Команда Docudays UA вдячна всім регіональним партнерам у спільній організації Мандрівного фестивалю та традиційно розпочинає інтенсивну підготовку до березневого Docudays UA-2018 у Києві. До зустрічі наступного року!
Чільне зображення: кадр з фільму «Природа мого серця» (реж. Яаакко Рууска)